Varlık dergisinin 1400. sayıya ulaştı.
Dosya: “Zenginlik Gösterisi” – Merve Zeynep Sarıbek, Haldun Narmanlıoğlu, Erkan Saka, Serkan Bulut, Mihriban Akyol Akın
Dergilerde Kalanlar: “Muzaffer Tayyip Uslu’nun Unutulan Beş Yazısı” – Bilgin Güngör
Yazı: Mohamed Choukri ve Orhan Kemal (Burcu Alkan) – Bilim Tarihi Nasıl Anlatılır: Gaye Danışan ile Söyleşi (Mine Bican) – Türkiye’de Mühendislik Fakültelerinde Kadınlara Yönelik Ayrımcılık (Fatma Fulya Tepe) – Nilgün Marmara: Dilin Fildişi Kulesinde Yerleşik Bir Yabancı (Elçin Sevgi Suçin) – Çevirmenin Sözü: Alexander Dawe ile Söyleşi (Abdullah Ezik) – Hayatı İdrak Teşebbüsleri: Yaralar ve Yamalar (9) (Murat Batmankaya) – Resim Sanatı: Seçil Being ile Söyleşi (Fatma Berber) – Türkçe Günlükleri (Feyza Hepçilingirler) – Dekor Tasarımı: Tayfun Çebi ile Söyleşi (Ege Işık Özatay) – Rüzgâr Odası (Yavuz Özdem) – Yeni Şiirler Arasında (Şeref Bilsel) – Yeni Öyküler Arasında (Jale Sancak)
Öykü: Hikmet Temel Akarsu, Gökhan Yılmaz, Arzu Anlar Saraç, Melike Esra Yıldız
Desen: Özge Ekmekçioğlu
Kitaplar Arasında: Hüseyin Ferhad ile “Aşktır, Nerede Görsem Tanırım Onu” Üzerine Söyleşi (Erkan Karakiraz) – “Onlar… Kadınlar” – J. B. Pontalis (Ali Bulunmaz) – Attilâ Şenkon ile “Hepimizin Yarasında” Üzerine Söyleşi (İlke Saydamer) – “Spor Sosyolojisi” – Jay Coakley – Elizabeth Pike (Tolga Aras) – Okan Çil ile “Peygamber” Üzerine Söyleşi (Kahraman Çayırlı) – “Bir Güvercinin Hazin Hayatı” – Üstün Dökmen (Çiğdem Ülker) – Gülhan Tuba Çelik ile “Kafandaki Ağaçlar” Üzerine Söyleşi (A. Samet Atılgan) Edebiyattan resme, felsefeden sanat tarihine, fotoğraftan dilbilime geniş bir alanda yazılar, söyleşiler yayımlayan Varlık bu ay da Dergilerde Kalanlar, Çağdaş Sanat, Resim Sanatı, Çevirmenin Sözü, Dekor Tasarımı, Türkçe Günlükleri, Nasıl Anlatılır, Yeni Şiirler / Öyküler Arasında köşeleri ve son çıkan kitapların tanıtıldığı Kitaplar Arasında bölümüyle okurlarıyla buluşuyor.
Editörden
1933’ten beri yayımlanan Varlık, Mayıs ayında 1400. sayısıyla okurlarla buluşuyor.
Varlık’ın Mayıs 2024 sayısının dosya konusu: “Zenginlik Gösterisi”. Dosyamıza katkıda bulunan yazarlar ise Merve Zeynep Sarıbek, Haldun Narmanlıoğlu, Erkan Saka, Serkan Bulut, Mihriban Akyol Akın.
Merve Zeynep Sarıbek, “Dijital Habitusun Yeni Egemenlik Hikâyesi: Zenginlik Arketipi” başlıklı yazısında “bir iş alanında uzmanlaşmak için uzun yıllar eğitim almak yerine herkesin girişimde bulunarak kısa yoldan zengin olmayı hayal ettiği” günümüzde “bireyin ancak dijital habitusun bir parçası olmasını sağlayan görünürlüğe sahipse kendini gerçekleştirmiş” sayıldığını belirtiyor: “Son birkaç yıldır dijital habitusta en favori davranışlar hızlı zengin olma, zenginliği sergileme, zenginliğin meşrulaştırıcı gücünden faydalanma olarak sıralanabilir. Bu öyle güçlü hale geldi ki gençlerin eğitime ve bilgiye ulaşma ihtiyacı gün geçtikçe azalırken, üniversitenin zenginliğin önündeki bir engel olduğunu söyleyen sesler yükselmeye başladı.”
Haldun Narmanlıoğlu, “Zenginliğin Pornografik Hali: Gastro Kullanıcıların Sosyal Medya Gösterisi” başlıklı yazısında “Başkasının karşısında yemek ayıp sayıldığı için lokanta camlarına perdeler asılan bir kültürden, lüks restoranlarda altın varakla kaplanmış biftek videolarının sosyal medyayı işgal ettiği bir kültüre ulaşmamız yalnızca birkaç on yılımızı aldı,” diyor. Besinin zenginlik, statü ve kimlikle bağının yeni olmadığını, bireyin ait olduğu sınıfı gösterdiğini tarihten örneklerle anlatıyor ve yemek pornografisinin ilk örneklerinin internet öncesinde kitle iletişim araçlarıyla popüler kültüre nüfuz ettiğine değiniyor.
Erkan Saka, “Sosyal Medyada ‘Başarı’ ve ‘Popülerlik’i Yeniden Düşünmek” başlıklı yazısında sosyal medya platformlarının reklam ve içerik promosyonuna dayalı iş modellerinin kullanıcılar ve içerik üreticileri üzerindeki etkilerini inceliyor, başarı ve popülerlik kavramlarının yeniden değerlendirilmesi gerektiğini ileri sürüyor. Sosyal medya başarısının yüksek takipçi sayıları ve beğeni oranlarına dayandığını, ancak bu ölçütlerin içerik kalitesi veya etkileşimin derinliği gibi önemli faktörleri göz ardı ettiğini belirtiyor.
Serkan Bulut, “Gösteri Toplumunda Dijital Mesleki Performansların Sosyal ve Simgesel Arka Planını Sorgulamak” başlıklı yazısında “Meslekler birer zenginlik veya statü unsuru olarak mı görülüyor?” diye soruyor. Sosyal medya platformlarının insan ilişkileri ve etkileşimlerinin merkezinde yer almasıyla birlikte mesleklerin geleneksel anlamlarının nasıl değiştiğini inceliyor; dijital teknolojilerin etkisi ile mesleki performansların değişen dijital ekosistemini irdeliyor; sosyal ve simgesel sermaye olarak kabul edilen mesleklerin bireylere yeni ekonomik sermayeler kazanma fırsatı sunduğunu vurguluyor.
Mihriban Akyol Akın, “Ayna Ayna Söyle Bana, Var mı Benden Zengini Bu Diyarda?” başlıklı yazısında günümüzde fiziksel ihtiyaçları karşılamanın ötesinde sembolik anlamlar taşıyan, gösterişli bir eylem haline gelen “tüketim”i sorguluyor. Sosyal medyanın bireyleri sahip oldukları şeyleri ve deneyimlerini sergilemeye teşvik ederek, statülerini göstermek ve diğerlerine üstünlüğünü kanıtlamak isteyenler için güçlü bir araç haline geldiğini dile getiriyor.