Yeni e dergisi, ekim-kasım sayısı itibariyle iki aylık periyotla okuyucusu ile buluşuyor. Yeni periyot ile birlikte derginin içyüzü, tasarımı ve kapağında da birtakım değişiklikler bekliyor okuyucularını. Ekim-Kasım sayısına ait dosya başlığı Nâzım Hikmet’in “Gelmiş Dünyanın Dört Bir Ucundan” isimli şiirinden bir vurgu ile “Gençlik Denen Bir Millet” olan dergi, dosya kapağında ressam Elisabeth Vigée-Lebrun’un, Yunan Mitolojisinde gençlik tanrıçası olarak bilinen Hebe’yi tasvir ettiği portresine yer veriyor.
DOSYA YAZILARI
Nâzım’ın da şiirinde vurguladığı gibi gelişeni, yeni ve dinamik olanı simgeleyen “yeşil dallar,” tükenmeyen ve kendiliğinden bir öze mi sahip? Bugün açısından “gençlik”in sorunlarla boğuştuğu ve önünü göremediği bir gelecek tahayyülünde “genç” olmak nasıl bir şey? Bu soru etrafında çıraklık okullarından, üniversite kampüslerine; işçi atölyelerinden yasaklı konserlere genç olmayı elbette devrimci potansiyeliyle birlikte de tartışıyor dergi. Dosyanın yazarları ise; “Mülteci Gençler ve Çalışma Hayatına Katılımları” başlıklı yazısıyla Aysel Ebru Ökten, “Yükseköğrenim Gençliğinde Değişen Eğilimler ve Vakıf Üniversitelerindeki Mücadele Deneyimleri” yazısıyla Burak Bağçeci, “Sermayenin Canavar Ağzında Gençler: Meslek Liseleri ve Mesem’ler” yazısıyla Ekin Yoldaş Kalı, “Yenisiyle Eskisiyle Bugünün Milliyetçiliğinin Gençliğe İzdüşümleri” başlıklı yazısıyla İrem Hazal Kelleci, “Türkiye’de Z Kuşağı: Toplumsal Anlamı Olmayan Bir Kurgu” yazısıyla Hakan Yücel ve “Sabahın Ve Akşamın Karanlığına Sığmayanlar” yazısıyla Umur Yedikardeş. Dosya kapak illüstrasyonu ise Hıdır Murat Doğan’a ait.
İMHANIN GÜCÜ: GODARD
Dergi, 80. Altın Küre Ödülleri’nin uluslararası jürisinde yer alan sinema yazarı ve akademisyen Janet Barış’ın “İmhanın Gücü: Godard” başlıklı yazısı ile açılıyor. Bengi Çakmak, “Ormanların Gümbürtüsü” başlıklı yazısında insan-dışı canlıların sesi ve sessizliğine dair irdelemelerde bulunurken; İranlı yönetmen ve gazeteci Mehdi Şabani, İran rejimi tarafından katledilen Mahsa Amini’nin ardından süregelen mevcut eylemlilikleri tartışıyor. Dergideki bir diğer yazı ise Rojhat Turgut’un kaleminden; Turgut, 8 Eylül’deki prömiyeriyle izleyicisi ile buluşan ve Kemal Aydoğan’ın yönettiği, adını İlhan Sami Çolak’ın eserinden alan Hayat Seni Çok Seviyorum oyununu irdeliyor. Ayhan Aydoğan, “Anlatılmayan Senin Hikâyendir” isimli yazısında bir fabrika işçisinin hikayesinden metal grubu Black Sabbath’a, oradan Tosun Paşa filmine ve Seyit Onbaşı’na dokunarak görünenin görünmezliğini tartışıyor.
BİLİM VE DÜŞÜNCE KÖŞESİ
Dergideki bir diğer yenilik ise “Bilim ve Düşünce” köşesi. Bu sayıda 24 Kasım 1859’da ilk defa yayımlanmasının ardından hem bilim tarihinde hem felsefede büyük bir çığır açan Türlerin Kökeni kitabının yayımlanmasının yıl dönümünü vesile kılarak, Ergi Deniz Özsoy’un kaleme aldığı, “Darwın’deki Evrim; Bozunmuş ‘İdeal’ Formlardan Bireysel Farklılık Temelli Doğa Kavrayışına Geçiş” başlıklı yazısını okuyucuya sunuyor dergi. Oğuzhan Aykut Ekşioğlu ise yönetmenliğini Sergey Ayzenştayn’ın yaptığı ve 1938 yılında Sovyetler Birliği’nde Mosfilm stüdyolarında çekilen film Aleksandr Nevski’nin politik geçmişine ve “dahasına” değerlendirmelerle dergi sayfalarında yer alıyor. Ulaş Töre Sivrioğlu yeni sayıda “Amerika’yı Müslümanlar mı Keşfetti?” sorusu üzerinden Amerika’nın keşfine dair tartışmalara ve sunulan argümanlara yer veriyor yazısında. M. Utku Yeşilöz “Kaan İnce: Gönüllü 225 Gecede İntihar” başlıklı yazısında Nietzsche ve Kierkegaard gibi filozoflardan yola çıkarak Kaan İnce şiirinde ölümü ele alırken, Hüseyin Ferhad “Çerkes Karadağ’ın ‘Art’ Niyeti Düşlerimizi Görünür Kılmaktır” isimli yazısı ile başka pek çok şeyin yanı sıra son dönemde de sıkça gündeme gelen İzmir imgesini ve Çerkes Karadağ fotoğrafçılığını tartışıyor.
Muzaffer Kale ve Selçuk Ügüten dergide öyküleriyle yer alırken Onur Sakarya, Neslihan Altun, Berfin Suh ve Kleoniki Druga (Lale Alatlı çevirisiyle) okuru şiirleriyle karşılıyor.